خواص خرمالو
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

آشنایی با خواص خرمالو

-خرمالو از جمله میوه‌هایی است که اگرچه در حالت نارس گس و سفت است ولی اگر آن را در دمای معمولی اتاق قرار دهید، به مرور خواهد رسید و نرم و شیرین می‌شود.

البته طعم و مزه آن به نوع خرمالو بستگی دارد؛ به این معنا که حتی بعضی از انواع رسیده نیز همچنان حالت گسی را دارند. خرمالو علاوه بر اینکه به صورت خام و تازه مصرف می‌شود، در آجیل میوه‌های خشک نیز یافت می‌شود. در ضمن از پخته آن نیز به صورت مربا، مارمالاد و همچنین در انواع شیرینی‌ها و کیک‌ها استفاده می‌کنند.

خواص غذایی

خرمالو سرشار از ویتامین A، بتاکاروتن و همچنین مقدار قابل توجهی ویتامین‌های B1، B2، B3 و ویتامین C است. این میوه همچنین مواد معدنی مختلف مورد نیاز بدن را مانند کلسیم، گوگرد، آهن، فسفر، منیزیم و پتاسیم دارد؛ به همین جهت برای رشد و نمو کودکان بسیار مفید شناخته شده است.

خواص درمانی

ـ خوردن خرمالوی رسیده برای افرادی که از سینه‌درد در رنج هستند، توصیه می‌شود.
ـ می‌گویند اگر خرمالو را به صورت ناشتا میل کنید، برای درمان اسهال خونی بسیار مفید خواهد بود.
ـ خرمالو برای بیماران کبدی، کلیوی و نقرسی نیز مفید است.
ـ خرمالو حاوی مقدار زیادی پکتین است. پکتین یکی از فیبرهای محلول در آب است که باعث کاهش چربی خون می‌شود.

 



خواص گریپ فروت
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

آشنایی با خواص خوراکی‌ها  

از جمله خواص گریپ فروت، درمان اختلالات گوارشی، دیابت، آنفلوانزا و تب استاین میوه نیروبخش، برخلاف طعم ترشی که دارد پس از هضم در بدن، واکنش قلیایی از خود نشان می‌دهد چراکه اسیدسیتریک آن، در سیستم بدن اکسیده می‌شود و به دنبال آن خواص قلیایی مایعات بدن افزایش می‌یابد.

آب گریپ فروت برای پیشگیری و درمان اسیدی شدن معده مفید است.

برخی دیگر از خواص گریپ فروت عبارتند از:

•  درمان اختلالات گوارشی:

این میوه، برای رفع یبوست مفید است و اگر کل آن خورده شود برا ی پیشگیری از ابتلا به بیماری تیفوس موثر است و اسهال و اسهال خونی و نیز التهاب روده و دیگر بیماری‌های عفونی دستگاه گوارش را درمان می‌کند.

• درمان دیابت: 

اگر قند دارید سه عدد گریپ فروت را سه بار در روز بخورید و اگر قند ندارید ولی میزان آن در مرحله مرز است سه بار در روز گریپ فروت استفاده کنید و مصرف مواد نشاسته‌ای، شیرینی‌جات و چربی را کم کنید و سعی کنید اغلب آب میوه، سبزیجات و میوه تازه مصرف کنید.

• درمان آنفلوانزا:

مصرف گریپ فروت  در درمان آنفلوانزا تاثیر بسزایی دارد.

• درمان تب:

مصرف آب گریپ فروت برای درمان تمام تب‌ها مفید است. تشنگی را رفع می‌کند و احساس سوزش به هنگام تب رابرطرف‌می‌کند. در این‌مواقع آب گریپ‌فروت راهمراه با آب‌مصرف‌کنید.

• رفع خستگی می‌کند:

مصرف مخلوط آب گریپ فروت وآب لیمو به مقدار مساوی ، بهترین راه برای رفع خستگی ، بخصوص پس از یک روز کاری است.

• درمان ادرار غیرکافی:

آب گریپ فروت منبع بسیارغنی ویتامین C و پتاسیم است که می‌تواند به عنوان یک دارو برای رفع مقدار غیرکافی ادرار ناشی از اختلالات قلبی، کلیوی و کبدی موثر باشد.

 

 



چغندر
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

خواص چغندر

مفیدترین و بهترین اعضای چغندر برگ آن است و بعد ساقه‌های آن و بعد از آن ریشه که پخته آن لبو نام دارد. قند ریشه چغندر برای مبتلایان به دیابت مضر است. خوردن پخته چغندر رعشه را معالجه می‌کند. برگ سرخ رنگ آن اگر خام با سرکه و خردل خورده شود طحال را باز می‌کند و ورم آن را فرو می‌نشاند. جهت درد پشت و مثانه و امراض مقعد مفید است. آب برگ چغندر برای جهت درد مفاصل و نقرس سودمند است. خوردن آب برگ آن جهت سردرد و دندان درد مفید است. ضماد برگ با اسید بوریک باعث بهبود کک و مک و طاسی می‌شود.

مالیدن برگ پخته چغندر پس از سرد شدن درمان سوختگی آتش و آب جوش است و آفتاب زدگی را معالجه می‌کند. چغندر به علت داشتن ارسنیک و روبیدیوم از بیماری جذام جلوگیری می‌کند. و به علت داشتن فسفر غذای مغز بوده و نیروی حافظه را زیاد می‌کند. اعصاب و استخوان بندی را تقویت می‌کند. برای درد کلیه مفید است. آب لبو برای بهبود التهاب مثانه ، ‌رفع یبوست و بیماریهای پوست مصرف می‌شود. بو داده پوست ریشه چغندر را می‌توان مانند قهوه دم کرد و نوشید.

 



خواص شلغم
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

خواص شلغم

1)شلغم مقوي است
2)شلغم اشتها آور است
3)شلغم ضعف جنسي را درمان كرده و اسپرم را زياد مي كند
4)شلغم سرفه را تسكين مي دهد
5)ترشي شلغم بهترين نوع ترشي است زيرا مقوي معده و روده ها و اشتها آور است
6)آب شلغم قند خون را پائين مي آورد
7)تخم شلغم را اگر سرخ كرده و بخوريد براي ضعف جنسي موثر است
8)اگر گلو درد داريد آب پخته شلغم را قرقره كنيد
9)خوردن آب شلغم درمان كننده جوش صورت است
10)آنهايي كه حافظه ضعيف دارند حتما بايد شربت بخورند زيرا ثابت شده است كه شلغم حافظه را تقويت مي كند
11)شلغم شب كوري را درمان مي كند
12)شلغم بعلت داشتن ويتامين
B1 علاج كم خوني است
13)شلغم براي رشد و نمو استخوانها مفيد است بنابراين زنان باردار وشیرده حتما بايد از آن استفاده كنند .
14)زن حامله اي كه در مدت بارداري شلغم خورده باشد بچه اش زودتر رشد كرده ، زودتر حرف مي زند و حتي زودتر راه مي افتد و در مقابل امراض مقاومت بيشتري خواهد داشت .
15)آنهايي كه غده تيروئيدشان كم ترشح مي كند بايد حتما شلغم بخورند زيرا شلغم بعلت داتشن يد فراوان ترشحات غده تيروئيد را تنظيم مي كند .
16)شلغم مهمترين گياه ضد سرطان است و حتي گسترش سرطان را متوقف مي كند .
17)شلغم درمان بسياري از بيماريهاي پوستي است
18)شلغم پخته بهترين دارو براي برونشيت است

 



  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

خواص هویج

* هویج، موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

* هویج، مقدار کلسترول خون را پایین می آورد.

* اگر هویج مصرف کنید، بینایی شما تقویت می شود و می توانید در شب بهتر ببینید.

* اگر اسهال دارید، هویج مصرف کنید.

* هویج بدن را از سرما محافظت می کند.

* هویج، تصفیه و تمیز کردن کبد را با خارج کردن صفرا و چربی ها انجام می دهد و کلیه ها را تقویت می کند.

* خوردن هویج برای تمیز کردن و استحکام دندان ها مفید است.

* هویج دارای هورمونی است که مانند انسولین عمل می کند و قند خون را تنظیم می کند. لذا برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

* افراد زیادی هستند که برای محافظت پوست شان در برابر اشعه خورشید، هویج می خورند.اما شما مراقب باشید، زیرا هویج پوست تان را از سوختگی آفتاب محافظت نمی کند.

هویج و سرطان

* مصرف 1 عدد هویج در روز، از بروز سرطان ریه جلوگیری می کند.

* هویج مانند دیگر سبزی ها دارای فیبر است ، از این رو از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.

* دریافت زیاد کاروتن، 20 درصد سرطان سینه را در زنان یائسه کاهش می دهد.

* دریافت زیاد کاروتن، 50 درصد سرطان مثانه، رحم، پروستات، کولون (روده بزرگ)، حنجره و مری را کاهش می دهد

هویج و پوست

* هویج دارویی برای بهبود زخم است.

* با مصرف هویج، آکنه و جوش را از بین ببرید.

* هویج را با مقدار کمی نمک مخلوط کنید. مخلوط حاصل برای درمان اگزما به کار می رود

 

 



ماسک برای جوش
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

ماسک براي از بين بردن آثار جوش ها


بعضي از افراد داراي پوست بسيار حساسي مي باشند و اگر زخم يا جوشي در روي آن پديد آيد جاي آن پس از بهبودي به صورت لکه در بدن و در روي پوست باقي می ماند براي معالجه اين لکه هاي حاصل از خون مردگي مي توان از روشهاي زير استفاده کرد

محل جوش را با مخلوط عسل و ويتامين "E" به صورت روغن و يا پودر در جوز به مدت 20 دقيقه بپوشانيد و سپس با آب ولرم بشوييد و بعد آب سرد به صورت بپاشيد، اين روش را هفته اي يکبار انجام دهيد تا آثار جوش ها کاملا از بين برود. مخلوط آب اسفناج و سفيدآب ، آثار جوش هاي صورت را از بين مي برد. به محل جوشها مي توان مخلوط عسل و زرده تخم مرغ و روغن زيتون ماليد و يک ساعت روي صورت قرار داده و بعد آن را با آب ولرم بشوييد. اين عمل را يک روز درميان تکرار کنيد تا آثار جوش ها از بين برود.

برگ کلم يا برگ ترب يا پونه را کوبيده و ضماد اندازيد، يا زرنيخ واشق را با آب کوبيده با سرکه، ضماد گذاريد. شاه بلوط، مازو، اقاقيا هر يک از اينها را که مي خواهيد کوبيده و با آب گرم خمير کرده و ضماد اندازيد، مواظب باشيد که محل جوش شکافته نشود. برگ جعفري و برگ تلفوني را کاملا له کنيد اين مخلوط له شده را به اضافه کمي عسل به صورت ماسک به پوست خود بماليد، اين عمل را هر روز به مدت 40 دقيقه تکرار کنيد و سپس صورت خود را با آب ولرم بشوييد تا آثار جوش ها از بين برود. (کمپرس با جوشانده تخم جعفري نيز براي از بين بردن آثار جوش ها مفيد مي باشد.)

 



انجیر
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

انجیر

انجیر دارای ویتامین های فراوان ,مواد معدنی وچربی مفید ومواد قندی است . خوردن انجیر قبل از غذا مجاری دستگاه گوارش را باز واشتهای شما را تحریک و سبب تخلیه کامل معده خواهد شد .
انجیر افزایش دهنده عرق بوده وسموم و چربی را با عرق بدن دفع می کند . میوه خشک انجیر را بو داده ومی کوبند و از آن گردی بدست می اید که بنام قهوه انجیر معروف است وبرای سیاه سرسرفه ,ذات ریه و سینه درد های کهنه مفید است . به دلیل داشتن گوگرد از ریزش مو جلوگیری می کند.
انجیر برای از بین بردن بوی بد دهان نیز توصیه شده است . شیرابه انجیر شیر را منعقد کرده وان را تبدیل به پنیر می کند ومالیدن شیر ابه به میخچه ,زیگیل , خال گوشتی این اثار را از بین می برد بعلاوه گذاشتن کمی از شیرابه انجیر به محل حفره دندان کرم خورده درد آن را فورا ساکت می کند ومیوه کامل انجیر در موقع طبخ غذا سرعت آن را افزایش می دهد .

 



ماسک برای چشم
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->


 

ماسک برای چشم

ماسک چین زیر چشم: سفیده تخم مرغ را خوب به هم زده زیر چشم می گذاریم . برای جلوگیری از چین و چروک  پوست لانولینرا می توان عر شب به تنهایی روی پوست بمالید برای اینکه لانولین کاملا جذب پوست شود با انگشت ارام به صورت تلنگر بزنید و صبح آن را بشویید.

 

ماسک چروک چشم: روغن کرچک را یک شب روی پوست مالیده و تا صبح می گذارین بماند.

 

ماسک عسل و سرکه: مقداری عسل و سرکه را مخلوط کنید و روی لکه های صورت بمالید, کبودی های زیر

 چشم را با این ماسک بر طرف کنید.



عسل
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

عسل

 عسل به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد قندی می‌تواند به عنوان ماسکی برای شفافیت و شادابی پوست به‌کار می‌رود.طبق مطالعات پیشین عسل در آرایش و زیبایی نیز سابقه ی دیرینه دارد و در ترکیب بسیاری از کرم‌ها و لوسیون‌ها نیز به کار می رود.ترکیب دو قاشق عسل صاف شده با شیر ولرم و مالیدن آن بر روی پوست به مدت20دقیقه، شفافیت و طراوت پوست صورت را به شما هدیه می‌کند.

گفتنی است عسل سرشار از ویتامین‌های B1 ،B2 ، B6 ‌، A است و وجود ازت و مواد قندی نیز، آن را در گروه غذاهای کامل جای داده است.امروزه در بیشتر کرم‌ها و ماسک‌های محافظت کننده ی پوست، عسل به کار رفته است. البته قابل ذکر است، عسل هنگامی می‌تواند در بازسازی سلول‌های پوست مفید باشد که در آن از قند و شکر استفاه نشده باشد(یعنی عسل طبیعی باشد)، زیرا وجود این مواد غیرطبیعی نه تنها در بازسازی پوست اثری ندارد، بلکه در دیر جوش خوردن ضایعات پوستی هم نقش دارد

 



راز سلامتی در انار
  • مربوط به موضوع » <-PostCategory->

مصرف انار ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد

يك كارشناس تغذيه اظهار داشت: وجود ويتامين C موجود در انار در كم خوني و فقرآهن و پيشگيري از ابتلا به سرماخوردگي كه در فصل پاييز افزايش مي‌يابد، موثر است.

يوسف نقيايي كارشناس تغذيه در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه يزد، گفت:‌ ارزش غذايي در صد گرم ميوه انار، حاوي 60 كيلو كالري انرژي،1 گرم پروتئين، 1گرم چربي،260ميلي گرم پتاسيم است كه پتاسيم از عناصري است كه براي پيشگيري از ناراحتي‌هاي قلبي عروقي توصيه مي‌شود.

وي با اشاره به 5 ميلي گرم آهن موجود در انار گفت: اين مقدار آهن در خون سازي و پيشگيري از فقر آهن و كم خوني موثر است.

اين كارشناس تغذيه يادآور شد: انار داراي ويتامين‌هاي گروه B است كه عمدتا اين ويتامين‌ها در واكنش شيميايي ضروري بدن نقش دارند، همچنين ويتامين B1 كه در پيشگيري از ناراحتي عصبي موثر است.

نقيايي با بيان اين كه خوردن انار با هسته براي افرادي كه ناراحتي گوارشي ندارند، توصيه مي‌شود، گفت: از موادي كه در انار حائز اهميت است، وجود مواد پلي فنوليك، آنتي سيامين، اسيدالاژيك كه جزء رنگدانه‌هاي موجود در انار بوده و در جلوگيري از سرطان سينه و پروستات نقش به سزايي دارد.

وي افزود: انار در بهبود تصلب شرايين، ‌پيشگيري از آلزايمر و كاهش فشار خون، كلسترول و درمان كم خوني نقش به سزايي دارد.

وي گفت: ‌آنتي اكسيدان موجود در انار سه برابر چاي سبز است كه نشان از اهميت انار در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي دارد.

نقيايي يادآور شد: انار در جلوگيري از پوكي استخوان در بعد از يائسگي نقش مهمي داشته و مصرف آن براي زنان سالمند توصيه مي‌شود.

وي در پايان خاطرنشان كرد: ‌اخيرا با تكنولوژي‌هاي جديد، از هسته انار روغني استخراج مي‌شود كه اثرات بسيار مفيدي در بدن داشته و حاوي امگا 3 و اسيد چرب اشباع نشده بوده و مانع از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌شود.